A választmányi ülést a TF Továbbképző Intézet és az MTTOE közös szervezésében a KÁRPÁT-MEDENCEI TESTNEVELŐ TANÁROK SZAKMAI KONFERENCIÁJA keretében tartották meg. A konferenciát dr. Hamar Pál a TF dékánhelyettese köszöntötte és dr. Tamás István TFTI tanácsosa nyitotta meg. A konferencia nyitó előadását dr. Istvánfi Csaba MTTOE elnöke tartotta a hazai testnevelés helyzetéről.
Résztvevők: a jelenléti ív szerint.
Napirend
1.) Tájékoztató a Nemzeti Sporttanács részére az MTTOE munkájáról.
A tájékoztató az NST szeptember 25-i ülésén kerül napirendre. Az anyagot előzetesen a tagszervezetek elektronikus úton megkapták és véleményezték. Istvánfi Csaba elnök szóbeli tájékoztatását egyetértő hozzászólások követték, majd a választmány illetve az elnökség egyhangúlag elfogadta a tájékoztatót.
2.) A tagszervezetek 2007. közgyűlésének előkészítése
A közgyűlések lebonyolításához ajánlásul egy “minta programot” adtunk a tagszervezeteknek. Állásfoglalás született arról, hogy a közgyűlés időpontja előtt minimum egy hónappal értesíteni kell a titkárságot a közgyűlés időpontjáról és pontos helyszínéről. A kitüntetések, elismerések átadása a közgyűlésen történik. A tagszervezetek taglétszámuktól függően előzetesen 1-3 “arany plakettet kaptak”. Javasolt helyi és területi kitüntetések, elismerések létesítése is (elismerő elnöki levél, oklevél, könyv, sportfelszerelések, sportszerek stb.). Németh Karola a 215 taggal rendelkező Baranya-Pécs szervezet elnöke 4 arany plakettet kért, amit a választmány egyhangúlag megszavazott.
A kitüntetett személyekkel kapcsolatos döntés a területi szervezet elnökségének a hatásköre. A felterjesztés tájékoztatásra szolgál és lehetővé teszi, hogy a kitüntettetek számára az okleveleket központilag készítsük el és küldjük vissza a tagszervezeteknek. (Pontos, olvasható neveket kérünk!)
3.) Tagkártya csere, tagnyilvántartás, tagdíjfizetés
A tagszervezetek létszámuknak megfelelő számú tagkártyát és bélyeget kaptak. A tagkártya cserét a közgyűlésig kell lebonyolítani. A közgyűlésen tagkártyával jelenjenek meg a tagok, azzal is szavazzanak. Javaslat született arra vonatkozóan is, hogy a tagkártya biztosítson bizonyos előnyöket is a tagok számára. Erre már több tagszervezetnél van példa (pl. Jászság uszoda használat). Ez a javaslat sajnos központilag nem megoldható. A helyi lehetőségeket kell kihasználni, illetve megszervezni. Az egyesületi tagnak alapszabály szerinti kötelessége a tagdíj fizetés. A tagdíj összegének megállapítása a területi szervezet elnökségének a hatásköre. Itt jelzem, hogy a kiadott Tájékoztatóban a tagdíjra utalás hibás. Az “év” helyett a “hó” a helyes megjelölés (1. oldal). Azok a tagszervezetek, amelyek a tagnyilvántartásukat még nem küldték meg haladéktalanul pótolják azt (
tagszervezetek képviselőinek a szervezet és az elnök nevével feltüntetett címtáblát adtunk abból a célból, hogy jelezze a szervezet létét és segítse elő működését. Kérjük kifüggeszteni!
4.) Pályázatok
A beérkezett 62. pályázat 30-40 ezer forint változó összegű támogatásban részesült. A pályázók megkapták a visszaigazolást az elszámoláshoz szükséges dokumentumokat. Sajnálattal kell megállapítani, hogy néhány tagszervezetünk folyamatosan nem veszi igénybe a lehetőséget.
5.) A Magyar Diáksport Szövetség fennállásának 20. évfordulójára alkalmából
jubileumi közgyűlés keretében (Miskolc, 2007. június 20.) a Magyar Testnevelő Tanárok Országos Egyesületét az iskolai testnevelés és diáksport érdekében kifejtett színvonalas tevékenysége elismeréseként díszoklevélben részesítette. A díszoklevelet az MTTOE Borsod-Abaúj-Zemplén megyei szervezet elnöke, Gyűlvészi István a választmányi ülés keretében adta át dr. Istvánfi Csaba elnöknek.
6.) A Kárpát-medencei és hazai testnevelő tanárok baráti találkozója
A délutáni programban Ónodi Szabolcs és Varga András alelnökök vezetésével a kollegák kicserélték szakmai tapasztalataikat. Feltételes megállapodás született arra vonatkozóan, hogy Ónodi Szabolcs és Varga András kárpát-medencei tanulókat fogad teljes ellátással Bonyhádon, illetve Budapesten.
A délutáni program 18:00 órakor gulyás-partival zárult.
Végezetül az elnök arra kérte a tagszervezetek képviselőit, hogy a folyamatos munka érdekében erősítsék meg az elnökséget és az elnökségi ülések rendszeresek legyenek.
Kérdések, hozzászólások és válaszok után az elnök bezárta a választmányi ülést.
Az emlékeztető hiteléül:
Dr. Reigl Mariann az MTTOE Fővárosi Szervezet elnöke
Dr. Vittek Lajosné az MTTOE főmunkatársa
Schmitt Pál alelnök kezdeményezésére, az EP Kulturális és oktatási bizottsága közmeghallgatást rendezett az iskolai testnevelés és sport helyzetéről. A hasonló címmel készülő jelentést a Parlament még ebben az évben elfogadja.
A konferenciára meghívott előadók összeállításában igyekeztünk figyelembe venni a kontinens régiói között fennálló különbségeket, amelyek a létesítmények, a felszerelések, a rendelkezésre álló képzett testnevelők, illetve ezek erkölcsi és anyagi megbecsülésében fennállnak - mondta Schmitt.
Az előadók között volt Ken Hardman professzor, a University of Worcester kutatója, Dr. Franz Karner, az osztrák sport és testnevelési intézet alelnöke, Istvánfi Csaba, a Magyar Testnevelők Országos Szövetségének elnöke, Tapio Korjus, a finn Kuortane sportintézet képviselője, Brigitte Degen, az Esélyegyenlőség Európai Éve 2007 programért felelős igazgató az Európai Bizottság részéről, valamint Ján Figel, kultúráért, képzésért, ifjúsági- és sportpolitikáért felelős európai biztos.
Az előadók mindannyian egyetértettek abban, hogy az iskolai testnevelésnek óriási szerepe van a fiatalok egészségesebb, mozgásban gazdag életmódra történő nevelésében, azonban ehhez szorosabb együttműködésre van szükség a kormányok, az iskolák és szülők között. Korjus rámutatott, hogy a fiatalok általános fizikai állapota rendkívüli mértékben romlott az elmúlt 20 évben, és körükben egyre gyakoribbak az olyan betegségek, mint a túlsúly, az elhízás, a cukorbetegség vagy a gerincpanaszok.
Istvánfi professzor megerősítette e tendencia terjedését, és hangsúlyozta a magyar populáció európai összevetésben is sajnálatosan leromlott fizikai állapotát. Magyarországon a felnőttek csupán 12%-a végez legalább heti egy alkalommal testmozgást, és a fiatalabbaknál sem sokkal jobb a helyzet. Istvánfi szerint az általános iskola alsó tagozatán ismét kötelezővé kellene tenni a napi testnevelést, ezzel hozzá lehetne szoktatni a fiatalokat a rendszeres testmozgáshoz. A professzor kiemelten fontos területnek jelölte meg a testnevelő-képzést, véleménye szerint a kisiskolások testneveléséért is kizárólag a speciálisan képzett testnevelőket szabadna alkalmazni.
Franz Karner az Ausztriában kidolgozott és bevezetett iskolai testmozgásra ösztönző programokat ismertette részletesen, amellyel mobilizálták a 6-12 éves korosztályt, de a középiskolákban is 20.000 diák fittségi állapotát mérték fel. Karner beszámolt továbbá egy ausztriai mozgalomról, amely az elhízott gyermekek számára nem gyógyszereket, hanem mozgást ír fel.
Degen asszony elmondta, hogy a 2007-es európai esélyegyenlőségi évben a sport nagy hangsúlyt kap a fogyatékosok vagy kisebbségi csoportok beilleszkedésének elősegítésében. A sport a fiatalok számára a szocializáció helye, ennek nagy jelentősége van a diszkrimináció leküzdésében - mondta Degen. A 2007-es programokra 15 millió euró áll rendelkezésre, amelyet 30 ország között osztanak szét - hangzott el.
Ján Figel biztos részletesen ismertette a sport Fehér Könyvének előkészületeit, amely jelenleg konzultációs fázisban van. Figel szerint a sportot szinte minden európai politika befolyásolja, így a versenypolitika vagy a belső piaci szabályok is. Az év júniusában megjelenő Fehér Könyv foglalkozik majd a sport gazdasági, társadalmi, kulturális és oktatási funkcióival, és célja a jogbiztonság növelése annak érdekében, hogy annak speciális, értékközvetítő szerepe megmaradjon. Figel elmondta, hogy a Fehér Könyv kialakítása során figyelembe veszik az "Oktatás a sporton keresztül európai éve 2004" nevű program tapasztalatait, illetve számítanak a szakmai szervezetek, sportszövetségek hozzájárulására is a http://ec.europa.eu/yourvoice/ipm/forms/dispatch internetes oldalon.
Dr. Istvánfi Csaba professzor emeritus, az MTTOE elnöke, felkérésre, az Európai Parlament Kulturális Bizottságának a szervezésében a Role of Sport in Education szakmai konferencia keretében előadást tartott.
Az angol nyelvű program
9:10 - key note speech: The situation of physical education in Europe - findings of the study commissioned by the EP - Prof. Ken HARDMAN
9:25 - the health situation of school children and physical education in school - challenges and opportunities
- the health situation of school children and ways to improve their physical condition - Mr KARNER
- physical education in schools - practical experiences and recommendations - Prof Csaba ISTVANNFY
- private initiatives in the area of teacher education: future challenges and opportunities - Mr Tapio KORJUS
10:30 social inclusion: the added value of sport
- the situation of minorities in school sport - Prof. Ken HARDMAN
- overview on European activities on social integration through sport in the context of the 2007 European Year of Equal Opportunities for All - Brigitte DEGEN, DG EMPL
- projects for the integration of children through sport - Mr Jean-Claude MBVOUMIN
11:30 - The Commission White Paper on Sport: the European approach to sport in education
- The Commission White Paper and its approach to physical education - Commissioner Jan FIGEL
12:15 - conclusions - Pal SCHMITT
Az MTTOE szakmai programajánlata az “Egészség Évtizede Népegészségügyi Program” sikeres megvalósításáért, valamint a testnevelő tanárok egészségorientált tevékenységstruktúrájának kialakításáért
Az egészségfejlesztő higiéniai szokások kialakítása és prevenciós módszerek
1. A testnevelési óra keretében:
- A tanórai testnevelés élettani terhelésének és pozitív emocionális hatásainak összehangolása.
- Jó hangulatú órák vezetése. A tananyag folyamatos korszerűsítése.
- A keringési és légzési rendszer fejlesztésére tartós terhelés (pl. futás) minden órán.
- Speciális tartásjavító gyakorlatok alkalmazása minden testnevelési órán.
- A tanulók optimális testsúly – testmagasság arányának megállapítás.
- A reggeli torna gyakorlatainak megtanítása és rendszeres alkalmazása.
- Fizikai próbák, felmérések elvégzése, beépítése a testnevelési órák anyagába.
- A testnevelési órák higiéniájának biztosítása (A tornaterembe utcai cipővel belépni tilos!).
- Tiszta, olcsó, egységes tornafelszerelés előírása és lehetőség szerinti megvalósítása.
- Nevelő hatású öltözőrend kialakítása.
- Testnevelési órák utáni tisztálkodás feltételeinek biztosítása.
- Az egyéni higiéné, elsősorban a tisztaság figyelemmel kísérése, a szükséges korrekciók tapintatos elvégeztetése, higiénés szokások kialakítása.
- Egészségügyileg és/vagy etnikailag hátrányos helyzetű tanulók felzárkóztatásának elősegítése (könnyített testnevelés, egyéni foglalkozás stb.).
- A tanulók osztályozásának megállapítása képességeik és fejlődésük szerint.
- Az időjárásnak megfelelő öltözködés kialakítása.
- A tanulók étkezési szokásainak és rendszerességének felmérése, szabályozása.
- Az étkezés előtti egészségvédő kézmosás szigorú szokássá alakítása.
- Törekvés az egészséges, főleg vitamin tartalmú táplálkozásra. A napi egy alma program.
- Fogmosási szokások felmérése. Tájékoztatás a megfelelő módszerek és eszközök használatáról. Ezek beszerzésének az elősegítése.
- A tanulók alvási, pihenési lehetőségeinek a felmérése, optimalizálása.
- A reggeli tisztálkodás, a néhány perces torna és a reggelizés időkeretének kialakítása.
- A tanuló otthoni tanulási körülményeinek a megismerése (íróasztal, lámpa, természetes világítás, szobahőmérséklet) és lehetőség szerinti optimalizálása.
- A dohányzás és alkoholos italok fogyasztási szokásainak regisztrálása. Csökkentésükre irányuló nevelői példamutatás és meggyőző nevelői módszerek, hatások alkalmazása.
- Az iskolai testnevelés és sport környezetének (tornaterem, öltöző, sportudvar, WC) higiénés állapotának ellenőrzése, javítása, korszerűsítése. Friss meszelés!
- Tanórán kívüli sportfoglalkozások szorgalmazása, szervezése. (Házi versenyek).
- A tartós futásnak, mint a legkönnyebben végrehajtható sporttevékenység feltételeinek megteremtése. Szokássá válásának elősegítése.
- Egészségfejlesztő céllal meghirdetett gyalog- és kerékpártúrák szervezése.
- A mindennapos egészségfejlesztő foglalkozás anyagának, módszereinek kidolgozása és ajánlása (WHO ajánlás). Az életmódsportok népszerűsítése.
- Konzultáció a tantestülettel és a szülőkkel a tanulók egészségi állapotáról, edzettségi szintjéről és teljesítményének változásáról (adatok, egyéni pozitív példák).
- Családlátogatások. A családon belüli gyermekeket ért erőszakos hatások regisztrálása és ellenintézkedések kezdeményezése (pl. testi bántalmazás, verés).
- Az iskolafenntartó önkormányzatok tájékoztatása az egészségfejlesztés érdekében kifejtett tevékenységről, eredményekről.
- “Művészeti és sportnapok az egészségért” megrendezése, amelyen minden tanuló mozog, az egész tantestület is részt vesz.
- “Sportol a család!” Egészségfejlesztő hétvége a szülők és barátok bevonásával.
- “Óvd a természetet!” Környezetvédő és ismeretterjesztő gyalogtúrák.
- “Szép a tábori élet!” Természetjáró- és vízi vándortáborok szervezése.