Szakmai programajánlat

Az MTTOE szakmai programajánlata az “Egészség Évtizede Népegészségügyi Program” sikeres megvalósításáért, valamint a testnevelő tanárok egészségorientált tevékenységstruktúrájának kialakításáért

Az egészségfejlesztő higiéniai szokások kialakítása és prevenciós módszerek

1. A testnevelési óra keretében:

  • A tanórai testnevelés élettani terhelésének és pozitív emocionális hatásainak összehangolása.
  • Jó hangulatú órák vezetése. A tananyag folyamatos korszerűsítése.
  • A keringési és légzési rendszer fejlesztésére tartós terhelés (pl. futás) minden órán.
  • Speciális tartásjavító gyakorlatok alkalmazása minden testnevelési órán.
  • A tanulók optimális testsúly – testmagasság arányának megállapítás.
  • A reggeli torna gyakorlatainak megtanítása és rendszeres alkalmazása.
  • Fizikai próbák, felmérések elvégzése, beépítése a testnevelési órák anyagába.
  • A testnevelési órák higiéniájának biztosítása (A tornaterembe utcai cipővel belépni tilos!).
  • Tiszta, olcsó, egységes tornafelszerelés előírása és lehetőség szerinti megvalósítása.
  • Nevelő hatású öltözőrend kialakítása.
  • Testnevelési órák utáni tisztálkodás feltételeinek biztosítása.
  • Az egyéni higiéné, elsősorban a tisztaság figyelemmel kísérése, a szükséges korrekciók tapintatos elvégeztetése, higiénés szokások kialakítása.
  • Egészségügyileg és/vagy etnikailag hátrányos helyzetű tanulók felzárkóztatásának elősegítése (könnyített testnevelés, egyéni foglalkozás stb.).
  • A tanulók osztályozásának megállapítása képességeik és fejlődésük szerint.
2. A tanórához kapcsolódó nevelés keretében:
  • Az időjárásnak megfelelő öltözködés kialakítása.
  • A tanulók étkezési szokásainak és rendszerességének felmérése, szabályozása.
  • Az étkezés előtti egészségvédő kézmosás szigorú szokássá alakítása.
  • Törekvés az egészséges, főleg vitamin tartalmú táplálkozásra. A napi egy alma program.
  • Fogmosási szokások felmérése. Tájékoztatás a megfelelő módszerek és eszközök használatáról. Ezek beszerzésének az elősegítése.
  • A tanulók alvási, pihenési lehetőségeinek a felmérése, optimalizálása.
  • A reggeli tisztálkodás, a néhány perces torna és a reggelizés időkeretének kialakítása.
  • A tanuló otthoni tanulási körülményeinek a megismerése (íróasztal, lámpa, természetes világítás, szobahőmérséklet) és lehetőség szerinti optimalizálása.
  • A dohányzás és alkoholos italok fogyasztási szokásainak regisztrálása. Csökkentésükre irányuló nevelői példamutatás és meggyőző nevelői módszerek, hatások alkalmazása.
  • Az iskolai testnevelés és sport környezetének (tornaterem, öltöző, sportudvar, WC) higiénés állapotának ellenőrzése, javítása, korszerűsítése. Friss meszelés!
3. A tanórán kívüli szabadidő keretében:
  • Tanórán kívüli sportfoglalkozások szorgalmazása, szervezése. (Házi versenyek).
  • A tartós futásnak, mint a legkönnyebben végrehajtható sporttevékenység feltételeinek megteremtése. Szokássá válásának elősegítése.
  • Egészségfejlesztő céllal meghirdetett gyalog- és kerékpártúrák szervezése.
  • A mindennapos egészségfejlesztő foglalkozás anyagának, módszereinek kidolgozása és ajánlása (WHO ajánlás). Az életmódsportok népszerűsítése.
  • Konzultáció a tantestülettel és a szülőkkel a tanulók egészségi állapotáról, edzettségi szintjéről és teljesítményének változásáról (adatok, egyéni pozitív példák).
  • Családlátogatások. A családon belüli gyermekeket ért erőszakos hatások regisztrálása és ellenintézkedések kezdeményezése (pl. testi bántalmazás, verés).
  • Az iskolafenntartó önkormányzatok tájékoztatása az egészségfejlesztés érdekében kifejtett tevékenységről, eredményekről.
  • “Művészeti és sportnapok az egészségért” megrendezése, amelyen minden tanuló mozog, az egész tantestület is részt vesz.
  • “Sportol a család!” Egészségfejlesztő hétvége a szülők és barátok bevonásával.
  • “Óvd a természetet!” Környezetvédő és ismeretterjesztő gyalogtúrák.
  • “Szép a tábori élet!” Természetjáró- és vízi vándortáborok szervezése.

2024. Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem
Minden jog fenntartva!