Az MTTOE szakmai programajánlata az “Egészség Évtizede Népegészségügyi Program” sikeres megvalósításáért, valamint a testnevelő tanárok egészségorientált tevékenységstruktúrájának kialakításáért
Az egészségfejlesztő higiéniai szokások kialakítása és prevenciós módszerek
1. A testnevelési óra keretében:
- A tanórai testnevelés élettani terhelésének és pozitív emocionális hatásainak összehangolása.
- Jó hangulatú órák vezetése. A tananyag folyamatos korszerűsítése.
- A keringési és légzési rendszer fejlesztésére tartós terhelés (pl. futás) minden órán.
- Speciális tartásjavító gyakorlatok alkalmazása minden testnevelési órán.
- A tanulók optimális testsúly – testmagasság arányának megállapítás.
- A reggeli torna gyakorlatainak megtanítása és rendszeres alkalmazása.
- Fizikai próbák, felmérések elvégzése, beépítése a testnevelési órák anyagába.
- A testnevelési órák higiéniájának biztosítása (A tornaterembe utcai cipővel belépni tilos!).
- Tiszta, olcsó, egységes tornafelszerelés előírása és lehetőség szerinti megvalósítása.
- Nevelő hatású öltözőrend kialakítása.
- Testnevelési órák utáni tisztálkodás feltételeinek biztosítása.
- Az egyéni higiéné, elsősorban a tisztaság figyelemmel kísérése, a szükséges korrekciók tapintatos elvégeztetése, higiénés szokások kialakítása.
- Egészségügyileg és/vagy etnikailag hátrányos helyzetű tanulók felzárkóztatásának elősegítése (könnyített testnevelés, egyéni foglalkozás stb.).
- A tanulók osztályozásának megállapítása képességeik és fejlődésük szerint.
- Az időjárásnak megfelelő öltözködés kialakítása.
- A tanulók étkezési szokásainak és rendszerességének felmérése, szabályozása.
- Az étkezés előtti egészségvédő kézmosás szigorú szokássá alakítása.
- Törekvés az egészséges, főleg vitamin tartalmú táplálkozásra. A napi egy alma program.
- Fogmosási szokások felmérése. Tájékoztatás a megfelelő módszerek és eszközök használatáról. Ezek beszerzésének az elősegítése.
- A tanulók alvási, pihenési lehetőségeinek a felmérése, optimalizálása.
- A reggeli tisztálkodás, a néhány perces torna és a reggelizés időkeretének kialakítása.
- A tanuló otthoni tanulási körülményeinek a megismerése (íróasztal, lámpa, természetes világítás, szobahőmérséklet) és lehetőség szerinti optimalizálása.
- A dohányzás és alkoholos italok fogyasztási szokásainak regisztrálása. Csökkentésükre irányuló nevelői példamutatás és meggyőző nevelői módszerek, hatások alkalmazása.
- Az iskolai testnevelés és sport környezetének (tornaterem, öltöző, sportudvar, WC) higiénés állapotának ellenőrzése, javítása, korszerűsítése. Friss meszelés!
- Tanórán kívüli sportfoglalkozások szorgalmazása, szervezése. (Házi versenyek).
- A tartós futásnak, mint a legkönnyebben végrehajtható sporttevékenység feltételeinek megteremtése. Szokássá válásának elősegítése.
- Egészségfejlesztő céllal meghirdetett gyalog- és kerékpártúrák szervezése.
- A mindennapos egészségfejlesztő foglalkozás anyagának, módszereinek kidolgozása és ajánlása (WHO ajánlás). Az életmódsportok népszerűsítése.
- Konzultáció a tantestülettel és a szülőkkel a tanulók egészségi állapotáról, edzettségi szintjéről és teljesítményének változásáról (adatok, egyéni pozitív példák).
- Családlátogatások. A családon belüli gyermekeket ért erőszakos hatások regisztrálása és ellenintézkedések kezdeményezése (pl. testi bántalmazás, verés).
- Az iskolafenntartó önkormányzatok tájékoztatása az egészségfejlesztés érdekében kifejtett tevékenységről, eredményekről.
- “Művészeti és sportnapok az egészségért” megrendezése, amelyen minden tanuló mozog, az egész tantestület is részt vesz.
- “Sportol a család!” Egészségfejlesztő hétvége a szülők és barátok bevonásával.
- “Óvd a természetet!” Környezetvédő és ismeretterjesztő gyalogtúrák.
- “Szép a tábori élet!” Természetjáró- és vízi vándortáborok szervezése.
További oldalak