Kiből lesz jó tanár? Mi szükséges ahhoz, hogy az legyen? Hiszen annyi nem elég, hogy szeretnénk tanárok lenni, azt akarni kell, szenvedéllyel és persze megfelelő felkészültséggel, a folyamatos tanulás iránt érzett vággyal. Ebből a szempontból is fontos szerepet tölt be a Testnevelési Egyetem Tanárképző Intézetének Pedagógia és Módszertani Tanszéke, amelyre már az úgynevezett első szűrő beiktatásával is jelentős feladat hárul.
Hogy pontosan miről van szó, arról Budainé dr. Csepela Yvette intézetigazgató-helyettessel, a tanszék egyetemi docensével beszélgettünk.
„Noha egyetemünkön tizenegy félév áll rendelkezésre a megfelelő tudás, tapasztalat elsajátítására és megszerzésére a testnevelő tanárrá váláshoz, mi már az első szűrőnél fontos szerepet látunk el kollégáimmal – mondta megkeresésünkre az intézetigazgató-helyettes asszony. – A felvételi része egy úgynevezett pályaalkalmassági vizsga, amelyet mi kontrollálunk, és célunk, hogy a tanárképzésre jelentkező hallgatókat „megszűrjük”. Ennek lényege, hogy megállapítsuk: a jelentkezőnek van-e pedagógiai affinitása, tud-e bánni majd a gyerekekkel, érződik-e rajta, hogy valóban szeretne-e szívvel-lélekkel ezzel a szakmával foglalkozni.”
A hat félévből álló közös képzési szakasz végén a hallgatók válaszút elé kerülnek, ekkor kell eldönteniük, hogy általános vagy középiskolai testnevelő tanárként szeretnének-e elhelyezkedni a jövőben, illetve mit javasol nekik a Testnevelési Egyetem. A TE – mint a lehető legmagasabb szintű képzést garantáló intézmény – kizárólag a középiskolai „vonal” erősítését tűzte zászlajára.
És ekkor, tehát a hatodik félév végén következik az újabb nagy lépés az osztatlan tanárképzésben.
„Ettől kezdve a hallgatók különféle gyakorlatokon vesznek részt egyes köznevelési intézményekben, elsősorban a Testnevelési Egyetem Gyakorló Általános Iskola és Gimnáziumában – folytatta a Pedagógia és Módszertani Tanszék docense. – A Pedagógiai-pszichológiai modul első gyakorlata a hetedik szemeszterben teljesítendő Pedagógia gyakorlat. Ennek során nem testnevelés órákon hospitálnak hallgatóink, hanem 1-12. osztályig humán és reál órákat látogatnak, egy speciális szempontsort kapnak, hogy mire figyeljenek az oktatás idején, egyebek mellett arra, hogy az adott tanár hogyan bánik a gyerekekkel, milyen módszertani, pedagógiai repertoárral rendelkezik, hogyan tudja az adott óra célját megvalósítani a rendelkezésre álló lehetőségek és feltételek között.”
A nyolcadik és a kilencedik szemeszterben következhet a Tanítási gyakorlat I.-II., ekkor már a testnevelésre fókuszálva órákon vesznek részt a tanítványaink, hospitálnak, a mentortanárok rájuk bízzák az óra bevezető, fő vagy befejező részének megtervezését, levezetését, majd pedig egy-egy teljes óra megtartására kapnak lehetőséget.
„A nyolcadik szemeszter után kötelező az osztatlan tanárképzésben résztvevőknek az úgynevezett Közösségi pedagógiai gyakorlat teljesítése – hívta fel a figyelmet a képzés másik fontos összetevőjére a Tanárképző Intézet docense. – Negyven órát kell díjazás nélkül teljesíteni nonprofit vagy civil szervezetnél, vagy például részt lehet venni táboroztatásokban, sporttal kapcsolatos tevékenységekben. Ez a gyakorlat is azt a célt szolgálja, hogy minél nagyobb rutinra, tapasztalatra tegyenek szert a tanárjelöltek. A tizedik szemeszterben teljesítendő Összefüggő iskolai gyakorlaton a hallgatóink már teljes értékű pedagógusként, kistanárként vesznek részt fél éven keresztül a gyakorlóhelyként kijelölt iskolában, a tantestület munkájában, mi több, ezen a ponton már megállapodhat az adott intézménnyel, gyakornoki szerződést aláírva testnevelőként vagy a következő félév után gyógytestnevelőként. A diploma megszerzése után pedig sor kerül az újabb fontos döntés meghozatalára, jelesül arra, hogy testnevelő-gyógytestnevelő-egészségfejlesztő szakos tanárként merre induljunk el tovább.”
Legyen bármi is a hallgató választása, bizonyosan csodálatos pályára lép.
- Hírek
- Büszkeségeink
- Hallgatói hírek
- Tudományos hírek
- TDK hírek
- Pályázati hírek
- TFSE hírek
- Archívum
- Eseménynaptár
Archívum
-
2024.
-
2023.
-
2022.
-
2021.
-
2020.
-
2019.
-
2018.
-
2017.
-
2016.
-
2015.
-
2014.
-
2013.
-
2012.
-
2011.
-
2010.
-
2009.
-
2008.
-
2007.
-
2006.
-
2005.
-
2004.
-
2003.
-
2002.
-
2001.